Educatia sanitara la pacientul cu fractura de clavicula
Educatia
reprezinta ansamblul actiunilor si influentelor fundamentale stiintific si
utilizate constient in directia procsului de formare al omului ca personalitate
cu insusiri si capacitati psihice dinainte prevazute .
Acestea apare ca un
liant intre potentialitatea de
dezvoltare propusa de ereditate si oferta de posibilitati a mediului.
Ea face
medierea intre ceea ce s –ar putea si aceea ce se ofera . Este in acelasi
timp si o
Actiune dificila datorita unicitatii ereditatii si
conditiilor de mediu .
Educatia incepe din primele secunde de viata si continua
pe tot parcursul vietii.In primele faze
ale dezvoltarii, deosebit de importante sunt relatiile afective si de comunicare ce se stabilesc intre mama si
copil .Intr o prima faza , rolul de educator este jucat de catre parinte si va
organiza mediul de formare al copilului , iar ulterior , institutiile
specializate vor prelua in contionuare
sarcina de formator.
Din punct de vedere terminologic , termenul de
educatie provine din latinescul educo ,
educere – a duce , a conduce , a scoate sau educo , educare – a alimenta , a
ingriji , a creste .
Educatia este un demers aplicabil doar fiintei umane :
-consta intr un sistem de actiuni deliberate
, propuse ,
-in cazul institutiilor de profil
,actiunile permit organizarea , structurarea si planificarea sarcinilor si
timpul acordat acestora ,
-se realizeaza in perspectiva unui
ideal de personalitate umana , in acord cu repere culturale si istorice bine
determinate .
-nu este o etapa limitata ci se prelungeste pe
parcursul intregii vietii.
Exista mai multe medii de formare si informare ale
oamenilor . Educatia nu se poate face
oricum si oriunde ci exista cadre formate pentru a realiza adecvat
comportamente si constiinte in acord cu marile idealuri ale
epocii.biserica joaca un rol important in educatia fiintei
umane.Institutiile culturale desfasoara programe de formare a tinerilor , de
educatie a adultilor, de petrecere optima a timpului liber.
Mass – media
amplifica sau diversifica experioentelr cognitive si comportamentale ale
persoanelor . Informarea si educatia pacientului este un proces continu
si invidualizat in care sa se tina seama de varsta bolnavului, gradul de
intelegere si cultura ,severitatea bolii si complexitatea masurilor de
tratament . Bolnavul trebuie informat de caracterul al bolii in schimb poate fi
stapanita printr o terapie corecta si controlata.
Trebuie sa se observe conditiile de exarcebare a
bolii, factorii profesionali, domestici, psihoemotionali, infectile care
trebuie evitate.Igiena corporala se face pentru intretinerea unei bune
circulatie prin spalarea tegumentelor si frictionarea lor dupa toaleta
zilnica.
Alimentatia bolnavuluitrebuie sa fie adaptata la starea lui generala .
Alimentatia trebuie sa fie hipercalorica , mixta sa cuprinda principiile
alimentare , bogate in vitamine , saruri minerale si vitamine calciu mai ales.
Educatia sanitara trebuie
sa se extinda asupra modului de viata al bolnavului.Se recomanda
pacientilor : evitarea frigului si a umezelii, imbracaminte corespunzatoare
anatimpului ,evitarea consumului de bautiri reci , evitarea aglomeratiei .
Miscarea este indicata sa se faca dupa trecereaepisodukui
inflamator cu blandete la inceput prin miscari pasive apoi prin miscari active
.
Pentru sanatatea aparatului locomotor sunt recomandate cure balneare anuale
sau de doua ori pe an, in satiuni balneare .